• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

GfK: Smart Home helpt om grip te krijgen op de energierekening

27-09-2022
GfK Smart Home Monitor 2022
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

GfK Smart Home Monitor 2022Voor 44% van de huishoudens is energiebesparing na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home producten aan te schaffen. Dit blijkt uit cijfers van de GfK Smart Home Monitor 2022. Sinds dit jaar staat ook kostenbesparing op de lange termijn in de top 3. Door de aanschaf van slimme verwarming, verlichting, beveiliging of huishoudelijke apparaten kunnen consumenten hun huis eenvoudig energiezuiniger maken en de energierekening ermee omlaag krijgen. Meer dan de helft van de consumenten is zelfs bereid om tot 20% extra te betalen voor slimme producten. In een tijd waarin de energierekening voor velen onbetaalbaar lijkt te worden, is kostenbesparing een nog belangrijkere reden geworden om ‘Smart Home’ producten te kopen.

Interesse in ‘Smart Home’ blijft stijgen

De bekendheid met de term ‘Smart Home’ is in de afgelopen 7 jaar toegenomen van 32% naar 72%. Het aantal consumenten dat (erg) geïnteresseerd is in ‘Smart Home’ producten groeit mee en is in 2022 met maar liefst 10% toegenomen tot 4,6 miljoen consumenten. Alhoewel databescherming en privacy belangrijk gevonden worden, zijn kosten en kwaliteit nog altijd leidend in de keuze voor de aankoop van slimme apparaten.

Trend verschuift van gezondheid en thuiskantoor naar ‘smart security’

Nederlandse huishoudens bezitten nu gemiddeld 5,4 slimme apparaten. 71% van de consumenten geeft zelfs aan bewust voor Smart-technologie te kiezen.

Afgelopen jaar was er een grote toename in interesse voor gezondheidsproducten zoals slimme bloeddrukmeters en luchtreinigers en alles voor het inrichten van een thuiswerkplek. In de periode na de lockdowns zien we juist een afname in deze categorieën. Consumenten zijn niet alleen bezig met het besparen van energie. Ook op het gebied van beveiliging is een sterke groei te zien: slimme deurbellen, IP camera’s en slimme rookmelders laten dubbele groeicijfers zien in de GfK Retail data Deze toename in rookmelders wordt uiteraard deels gestimuleerd, omdat het vanaf 1 juli verplicht is op iedere verdieping in huis een rookmelder te hebben.

Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “De 2 grootste drijfveren voor de consument om over te stappen op ‘Smart Home’ of uit te breiden zijn gemak en kostenbesparingen. In 2022 zien we een verdere toename in bijvoorbeeld slimme deurbellen. De toegevoegde waarde van dit product is duidelijk voor de consument en deze categorie is het afgelopen jaar wederom gestegen, nu met 29%. Daarnaast zorgen de hoge energieprijzen voor een extra stimulans bij de consument om naar kostenbesparende oplossingen te zoeken. 

Muziek luisteren en eten bestellen met een spraakassistent

De meerderheid van de consumenten bezit al 1 of 2 apparaten met spraakassistent. Een derde van de consumenten heeft zelfs drie of meer apparaten met spraakassistent in huis. Naarmate er meer slimme apparaten in huis zijn, neemt het gebruik van spraakassistenten voor de bediening ervan toe. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een centrale plek in huis veroverd.

GfK ziet dat ook online shoppen en eten bestellen in opkomst zijn: van een taxi en maaltijdbezorging tot het bestellen van de dagelijkse boodschappen. De belangrijkste drijfveren voor het gebruik van spraakassistenten zijn gemak en tijdsbesparing. Tessa Holzenbosch: “Of een “hé Google bestel mijn favoriete pizza” en “hé Siri zet een pak melk op mijn boodschappenlijst” ook echt gaat doorbreken, hangt af van zowel technische factoren, het ervaren van gemak, als het vertrouwen bij de consument. Het koppelen van betaalgegevens aan de spraakassistent vormt nu nog een belangrijke barrière.”

Over de GfK Smart Home Monitor (onderzoeksverantwoording)

In 2015 is de GfK Smart Home Monitor als eerste in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends over kennis, interesse en houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home oplossingen, is daarin uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijke verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit zoals het gebruik van spraakassistenten.​

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Smart Living Society. Meer informatie over de Smart Living Society vindt u op www.smartlivingsociety.nl

Er is een representatieve steekproef van 1.010 Nederlandse respondenten ondervraagd in de leeftijdscategorie van 18+. Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2022.​ Er is kennis over en interesse in Smart Home gemeten.

Tags: smart home

GerelateerdeBerichten

smartliving-2025-05-21Agenda events

Smart Living Society evenement slimmer en vitaal Thuiswonen

2025/04/25

Ontdek de Toekomst van Smart Home Technologie op Matter 2.0

2024/05/09
Volgend bericht
MMM-ITchannelPRO

5 tips om e-mails te schrijven die wél worden gelezen

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon